تبلیغات
ای هدهد صبا به سبا می فرستمت
 
ای هدهد صبا به سبا می فرستمت
سه شنبه 26 فروردین 1393 :: نویسنده : زهرا حسنی

1. رمز گردانی

اولین مرحله حافظه ، مرحله سپردن اموخته ها و اطلاعات در حافظه است . در رمز گردانی ، اطلاعات فیزیکی به نوعی رمز قابل قبول برای حافظه تبدیل می شود تا بهتر و سریع تر در حافظه وارد شود .

2. اندوزش

دومین مرحله ی حافظه و مرحله نگهداری و بایگانی کردن اطلاعات در حافظه است . در اندوزش اطلاعاتی که قبلا در مرحله ی اول رمزگردانی شده در حافظه نگهداری می شود .

3. بازیابی

سومین مرحله ی حافظه ، مرحله ی ید آوری و فراخوانی اموخته ها از حافظه می باشد . بازیابی فرایندی است که از طریق آن اطلاعات به هنگام نیاز از حافظه فرا خوانده می شود .

انواع حافظه : حافظه بلند مدت و حافظه کوتاه مدت





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 22 اسفند 1392 :: نویسنده : زهرا حسنی

نگاه کردن به نقطه سیاه با تمرینات یو گا برای تمرکز خوب است ، ولی ما که وقت این جور کارها رو نداریم ...!

و اما تکنیک های سریع :

1- هر موقعی که مطالعه می کنیم ، افکار مزاحم را به صورت کلیدی روی کاغذ بنویسیم ( تخلیه ی بار ذهنی )

2- هدر ندادن وقت و شروع کار ( مطالعه ، نماز )

3- هنگام گوش کردن رادیو صدای آن را کم کنید و دقت کنید ، گوینده چه می گوید .

4- وقع پخش اخبار صدا را قطع و لبخوانی کنیم .

5- استفاده از بازی های فکری برای دانش آموزان


* یک تمرین برای ایجاد ایجاد تمرکز حواس شامل انتخاب سه موضوع برای فکر کردن است که

اولی : یک موضوع علمی

دومی : یک موضوع شغلی

سومی : یک موضوع ادبی و فلسفی

5 دقیقه به موضوع اول فکر کنید ، اگر افکار خارجی شما را از آن دور کرد و موضوع انتخاب شده را به ذهن خود برگردانید .

پس از 5 دقیقه ناگهان به موضوع دوم پرداخته و 5 دقیقه ی آخر را به موضوع بعدی بپردازید .






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 22 اسفند 1392 :: نویسنده : زهرا حسنی

انسان های بزرگ عظمت دیگران را می بینند .

انسان های متوسط به دنبال عظمت خود هستند .

انسان های کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران می بینند .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 22 اسفند 1392 :: نویسنده : زهرا حسنی

شیطان اندازه ی یک حبه قند است

گاهی می افتد توی فنجان دل ما

حل می شود آرام آرام

بی آنکه اصلا ما بفهمیم

و روحمان سر می کشد آن را

آن چای شیرین را

شیطان زهرآگین دیرین را

آن وقت او خون می شود در خانه ی تن

می چرخد و می گردد و می مان آنجا

او می شود من





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 19 اسفند 1392 :: نویسنده : زهرا حسنی

بنویسید

همیشه تکه ای کاغذ به همراه داشته باشید این تکه کاغذ کوچک و بی اهمیت می توالند مطالبی را که شما در خانه ، کلاس و محل کار می آموزید را برایتان ثبت و ضبط کند . با نوشتن ، مفاهیم برای شما معنی دیگری می تواند داشته باشد .


مرور کنید

در مورد اطلاعاتی که در طول روز می گیرید ، مناظری که می بینید ، مسائلی که می شنوید ، در کل در مورد همه چیز فکر کنید . یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال  عبادت است .این فکر کردن می تواند در شب باشد .


نفس بکشید

یکی از بهترین چیزهایی که حافظه ی شما را بهبود می بخشد جریان اکسیژن به مغز شماست .سعی کنید نفس های عمیقی به خصوص در ابتدای صبح و انتهای شب بکشید ، اگر بتوانید کمی حرکات فیزیکی انجام بدهید که بسیار عالی است .


باز هم بنویسید

سعی کنید افکارتان را به رشته ی تحریر درآورید این کار باعث می شود کارهایتان را بتوانید برنامه ریزی کنید .


چند کار را با هم انجام ندهید ( هرگز!)

تمرکز خود را تنها روی یک کار بگذارید . سعی کنید آن را سریع تر انجام دهید و نتیجه ی بهتر بگیرید .


حافظه ی ترکیبی :

یکی از راه های تقویت حافظه این است که مسائل جدید را با مسائلی که از قبل می دانید ترکیب کنید . مثلا اسم یک محل ممکن است موضوعی را در ارتباط با آنجا به یاد شما بیاورد .


اطلاعات را تقسیم کنیم

اطلاعات کلی را به صورت جزء در اوریم . مسلما به خاطر سپردن اطلاعات کوچک تر آسان تر است .


به کودکیتان باز گردید

همه ی ما شعر ABC و خیلی از اشعار کودکیمان را به خاطر می آوریم . برای به خاطر ماندن مطالب از شعر و داستان و خاطره استفاده کنیم .






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 15 اسفند 1392 :: نویسنده : زهرا حسنی

دوستان ، خوش حالم که از توی دنیای مجازی به خونه های شما راه پیدا کردم . مطالبی که تا اینجا براتون نوشتم از منابع مختلف جمع آوری و جمع بندی شدند. امیدوارم که به دردتون خورده باشه ...

در پست های بعدی بحث رو بیش تر ادامه خواهم داد . تازه داریم به جاهی جالبش می رسیم .






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

داروی مسکن و خواب آور

چای پررنگ

چیپس و پفک

نان گرم

ماست و برنج و سردیجات





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 14 اسفند 1392 :: نویسنده : زهرا حسنی

* بیش تر به خودتان برسید

رژیم غذایی کم کالری = کند شدن فرایند اطلاع رسانی

به فکر خود باشید و رژیم های کم کالری را فراموش کنید .

* چای گیاهی بنوشید

آهن برای عملکرد صحیح حافظه ضروری است . نوشیدنی های کافئین دار به علت دارا بودن تانن (اسید تانیک) 75 درصد آهن موجود در بدن را از بین می برند ، باعث اختلال در حافظه می شود . پس برای داشتن یک حافظه ی خوب از نوشیدن چای پررنگ و قهوه به مقدار زیاد خودداری کنید .

* خوردن قند وشیرینی مصنوعی را کاهش دهید

قند طبیعی را در : سیب ( خوردن و بوییدن ) ، انار شیرین ، انگور ( خشک آن بهتر است مخصوصا مویز ) ، انجیر ( خشک آن بهتر است ) ... بیابید .

* خوردن کاهو ، کلم ، گل کلم ، پیاز ، جوانه گندم ( حاوی اسید هوش ) ، بادام ، زرده تخم مرغ ، کنجد ، سیب زمینی ، پرتقال ، تربچه ، چغندر ، خردل ، و دمنوشهای زعفران ، آویشن  ، اسطوخودوس ، اکلیل کوهی ، توصیه می شود .

* کپسول های 250 میلی گرمی مخلوط زنجبیل وکندر را تهیه نموده و به مدت 15 روز هر 8 ساعت یک عدد میل کنید .

* موسیقی خوب

آگر می خواهید موسیقی گوش کنید و حافظه خوبی هم داشته باشید ، موسیقی ای برای شما مفید است که ملایم و بدون کلام باشد و خاطره ای را تداعی نکند ، بدیهی است که بهترین موسیقی ، موسیقی طبیعت است . ویژگی های یک موسیقی خوب را فارابی در نشاط برانگیز بودن ، تحرک بر انگیز بودن و خیال انگیز بودن توصیف کرده است . البته ما نمی دانیم خوب بودن موسیقی از دیدگاه فارابی به چه معناست .

* خوردن آب به مقدار زیاد و کفایت






نوع مطلب :
برچسب ها : رزیم غذایی، نوشیدنی های کافئین دار، قند طبیعی، کپسول کندر و زنجبیل، موسیقی،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 12 اسفند 1392 :: نویسنده : زهرا حسنی

غذای سس دار نخورید

استفاده از انواع سس ها و غذاهای سویا دار باعث کاهش قدرت حافظه می شوند . وجود یک ماده شیمیایی که گفته می شود ضد سرطان و بیماری قلبی است،

دقیقا عکس این خواص را در مورد حافظه با خود دارد . با این حال یک بار خوردن سویا در هفته اشکال ندارد !

خواب به موقع

یک استراحت خوب مغز می تواند اطلاعات بیشتر و بهتری به حافظه شما بازگرداند تا مغزی که تمام روز را بدون استراحت گذرانده باشد restart کند .

خواب = شارژ دوباره

6 دقیقه خواب قیلوله در روز از آلزایمر جلوگیری می کند .

کیفیت یک خواب خوب : وجود جریان هوا در اتاق خواب  ، نظم و ترتیب در اتاق خواب ، تلفن قطع و موبایل خاموش





نوع مطلب :
برچسب ها : خواب قیلوله، سس، سویا، آلزایمر،
لینک های مرتبط :

موز بهترین دوست حافظه

ویتامین B بهترین تغذیه ی حافظه است و موز دارای این منبع غنی می باشد.


مهربانی با خویشتن

انجام کارهای مورد علاقه مانند خریدن یک شاخه گل ، کتاب رمان ، ملاقات دوستان قدیمی ، ... باعث ترشح هورمون دوپامین می شود که احساس خوبی را در فرد به وجود می آورد که تاثیر مثبتی بر سلسله اعصاب و آن بخش مغز که مسئول حافظه است می گذارد .


قدم بزنید

زنان یا مردانی که در روز به طور مرتب قدم می زنند بسیار کمتر دچار فراموشی می شوند . تحقیقات نشان داده که فعالیت ، ارتباط مغزی را در بخشی که ذهن مسئول حافظه است گسترش می دهد .





نوع مطلب :
برچسب ها : حافظه، موز، دوپامین،
لینک های مرتبط :
آیا اخیرا فراموش می کنید دسته کلید خود را کجا گذاشته اید ؟
داخل اتاق می شویدبدون اینکه بدانید برای چه کاری به آن جا رفته اید ؟!
آیا بعد از ریختن چای در استکان قوری را در یخچال می گذارید ؟
شماره تلفن منزل خود را فراموش می کنید ؟
نگران نباشید !
دانشمندان معتقدند که استرس های روز مره تا حدی مغز انسان را تحت تاثیر قرار  می دهند که کم حافظگی را به وجود می آورد .
در پست های بعدی مطالب جالبی مربوط به این مساله خواهم نوشت .پس با من همراه باشید.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :